Scoop: The wonderful world of ice cream

Scoop is de tijdelijke tentoonstelling 2018 van de “Bompas & Parr Studio”, een initatief van de “food artists and culinary adventurers” (de multi-sensorische ervaringkenners die bekend staan om hun ontzagwekkende pop-ups) Harry Parr en Sam Bompas, en die onder “The British Museum of Food” (BMOF) sedert 2010 diverse initiatieven opzetten. In een interactief gebeuren laten ze dit jaar de bezoeker kennismaken met het verleden, het heden en de toekomst van (room)ijs in een tijdelijke locatie (03 juli - 30 september 2018) van dit British Museum of Food (Gasholder 11, 1 Lewis Cubitt Square, Londen - metro King's Cross St. Pancras). Deze nieuwe locatie, de omgebouwde King's Cross gasfabriek, is ruim 750 vierkante meter groot en geeft ruimte voor interactieve installaties. Verdere info over prijs, openingsuren en tickets kan men vinden op www.bmof.org.

SCOOP  (Engelse term voor een primeur-bericht, maar ook scheplepel o.m. voor ijs: he used a scoop to serve the ice cream ) geeft de gasten de kans om door een futuristische lichtgevende grot met glow-in-the-dark ijs te lopen, een ijskelder te ervaren om de ontzagwekkende ijskracht te overdenken en een vanille-ijswolk te proeven.

De tentoonstelling concentreert zich op een samengestelde selectie van 's werelds grootste nooit eerder vertoonde verzameling ijsparafernalia afkomstig uit 14.000 items met o.m. vintage-apparatuur (artikelen die authentiek uit de sixties of seventies stammen), servies, advertenties, kunst en muziek, …die meer dan 40 jaar zijn verzameld door Robin en Caroline Weir, auteurs van het bekroonde boek "Ice Creams Sorbets and Gelati - The Definitive Guide".
De bezoekers worden alzo door drie eeuwen Europese en Britse ijsgeschiedenis geleid en ziet men bv. sierlijke sorbetmallen die al in 1714 te Rome werden gebruikt om extravagante ijscomposities te produceren; is er een eerbetoon aan de opkomst en ondergang van de glaasjes 'penny lick’ die gebruikt werden door straatverkopers ca. de jaren 1850. Dit waren kleine glaasjes (soort borrelglaasjes) voor het serveren van ijs, die o.m. gebruikt werden in Londen en verkocht werden voor één cent. De klant likte het glas leeg en gaf het dan terug aan de verkoper, die het zou hergebruiken. In Londen ca. 1898 verboden vanwege bezorgdheid over de verspreiding van ziekten, met name cholera en tuberculose, omdat het glas vaak niet werd gewassen. Vervangen dan door hogere glaasjes met koekje erin.

Ook zijn er kunstwerken variërend van de allereerste geregistreerde tekening van een ijshoorntje tot cellen van animatiewoningen Disney en Looney Tunes. Bezoekers kunnen hun ogen ook richten op originele Andy Warhol-afdrukken en hun gedachten volgen op een gedetailleerde uitleg van de neurowetenschap. De tentoonstelling leidt je naar zoet geurende gangen en naar grotten verlicht door glow-in-the-dark ijs (probeer ze niet te eten, anders moet je je weg vinden in het donker). Met zijn ijsfontein uit 'het land van melk en honing' en inhaleerbare vanillearme mist is dit echt een unieke ervaring.
De rondleiding lokt de bezoeker ook naar een sub-zero ijskamer Ze kunnen er ook zeldzame en ongewone ijsaroma’s ervaren, die teruggaan tot 1750 toen ijs met narcis-smaak werd uitgevonden, als onderdeel van een aromaroute. De nieuwste innovaties op het gebied van ijs zoals koolzuurhoudend ijs worden voorgesteld en men kan een futuristische lichtende grot binnengaan om het ijs in het donker te voelen. Bezoekers kunnen zo op een unieke wijze de wetenschap, psychologie en chemie van ijs verkennen en ervaren.

Het is niet alleen zoetheid en glimlachen, er is ook een duistere kant aan de geschiedenis van ijs, namelijk de Glasgow Ice Cream Wars uit de jaren 80 die uitbraken tussen twee criminele rivaliserende ijsbestelwagens (ijskarren) organisaties in het Glasgow van de jaren 80, met niet minder dan zes doden.
Bezoekers zullen worden aangemoedigd om terug te gaan in de tijd en kennis te maken met de vindingrijkheid van Agnes B. Marshall, in de Victoriaanse tijd bekend als de 'Queen of Ices'. Ver vooruit op haar tijd schreef Marshall verschillende succesvolle kookboeken, patenteerde een ijsmachine en stelde zelfs voor om al in de late jaren 1800 vloeibare stikstof te gebruiken om ijs te maken. In een performatieve interpretatie van de Victoriaanse Agnes B Marshalls kookschool, oorspronkelijk op Mortimer Street gevestigd, ontmoeten de bezoekers Ida Cooke, een fictief personage dat zichzelf introduceert als Agnes 'sterleerling’. Ida zal enkele recepten van Agnes delen aan de bezoekers en aanmoedigen om smakelijke stukjes van verschillende ijskoude brouwsels te proberen.

De tentoonstelling valt samen met het 300-jarig jubileum van Mary Eales 'Receipts (1718), het eerste gedrukte volume dat ijs bevat in een Engelse publicatie. Eales beweerde de banketbakkerij te hebben verkocht aan het hof van koningin Anne. Het is ook het 399-jarig jubileum van het eerste ijshuis gebouwd in Groot-Brittannië (om ijs te maken) in Greenwich Park in opdracht van James 1.
Het is begrijpelijk dat al dit leren over ijs je er naar zal laten verlangen. Gelukkig begint en eindigt de tentoonstelling in het briljante Conehenge café ("Conehenge" = weg markeringskegel). Hier kunt u genieten van tijdloze klassiekers, waaronder Candied Fruit (1694), All-Day-Ice-Cream-Breakfast (1691), Komkommer (1845),…
De British Musum of Food Shop biedt verder een reeks “limited edition” aan op ijsjes gebaseerde postkaarten uit de 20e eeuw aan, gereproduceerd uit de persoonlijke verzameling van Robin en Caroline Weir. Tot slot wordt de tentoonstelling aangevuld met demonstraties en workshops die het concept verder tot leven zullen brengen.
(J.C.)

 

 

 

  • Administratieve zetel ASG
    p/a Stadsarchief
    Rederijkersstraat 42
    3500 Hasselt (B)
    VZW Ondernemingsnummer 422.459.744

  • Administratieve zetel ASG stichting
    p/a Museum aan het Vrijthof
    Maastricht (NL) / Kamer van Koophandel (NL)
    Registernummer 51802139


  • ASG Secretariaat:
    E-mail: secretariaat [at] asg [dot] be

 

 Lid worden?


Voor onze leden zijn er tal van extra voordelen:

  • toegang tot het ledengedeelte van onze website

  • 4 maal per jaar ons magazine Terroir

  • mogelijkheid tot deelname aan tal van activiteiten

  • deelname aan ASG Algemene Ledendag

  • ....